Tunteiden käsittely
Periaatteet
- Yhteiskehittäminen saa aikaan monenlaisia tunteita
- Vaihtelevat tunteet ovat olennaisia kaikessa kehittämistyössä
- Tunnistamme omat tunteemme ja mietimme, miten niitä voi hallita
- Jokaisen tulee olla herkkä ja lukea tilanteen tunneilmapiiriä
- Opettelemme hyväksymään ja olemaan avoimia uusille ideoille
- Kanavoimme tunteet toiminnaksi
- Pohdimme, miten käsittelemme negatiivisia tunteita kunnioittavasti, kannustavasti ja syyllistämättä
- Osallistujien pitää kokea itsensä arvostetuiksi ja tasavertaisiksi, mikä vaatii aktiivista tekemistä kaikilta osallistujilta
- Tilat, ohjaus ja liike vaikuttavat tunteisiin
Kysymykset
- Millaisia tunteita yhteiskehittäminen saa aikaan eri ihmisissä?
- Sallimmeko erilaiset tunteet?
- Miten tunteet edistävät tai rajoittavat yhteiskehittämistä?
- Ottavatko kaikki vastuuta tunteiden hallinnasta?
- Mitä keinoja meillä on tunteiden tunnistamiseen, ilmaisemiseen ja hyödyntämiseen?
- Miten otimme yhteiskehittämisen aikana syntyvät tunteet esiin?
- Seurasiko siitä positiivisia vai negatiivisia vaikutuksia? Millaisia?
- Miten valitut työskentelymenetelmät vaikuttivat tunteiden ilmaisuun?
- Kannustimmeko ja kiitimmekö tarpeeksi?
- Mitä olisi kiireellisintä tehdä NYT?
Esimerkkejä
Työkalut
- Pitchaus-karaoke
Tämän harjoituksen tarkoitus on a) rohkaista ihmiset jakamaan ideoitansa ja puhumaan julkisesti, b) saada aikaan rento ja hauska tunnelma sekä c) harjoitella pitchausta eli ”hissipuheiden” pitämistä. - 4 Tee -menetelmä
Menetelmä auttaa tunnistamaan ja kehittämään vakiintuneita työtapoja tekemisen, tunteiden, tiedon ja tilojen näkökulmista. Menetelmä sopii erityyppisille yrityksille koosta tai toimialasta huolimatta. Työpajaan osallistuvan ryhmän koko noin 4-12 henkilöä. Menetelmä kehitettiin Tekesin rahoittamassa INWORK-hankkeessa (2012–2013) innovaatiokäytännön tutkimiseen ja kehittämiseen. Linkki: http://inworkhanke.tumblr.com/post/62896319336/4tee - Kuusi ajatteluhattua -menetelmä auttaa osallistujia miettimään käsiteltävää asiaa monipuolisesta eri näkökulmista. ”Hatut” ovat rooleja, jotka edustavat tiettyä ajattelutapaa, esim. valkoisen hatun haltija keskittyy faktoihin ja pyrkii olemaan objektiivinen kun taas punaisen hatun haltija keskittyy asian herättämiin tunteisiin ja intuitiiviseen ajatteluun.
Linkki: https://www.innokyla.fi/web/malli116776; laajemmin: linkki: http://www.cs.joensuu.fi/pages/whamalai/yoped/hatut.pdf - Arvostava lähestymistapa (Appreciative Inquiry) lähtee liikkeelle eri toimijoiden vahvuuksista ja onnistumisista. Se auttaa yhteisten tavoitteiden tunnistamisessa ja vähentää negatiivisia tunteita ja syyttelyä keskittymällä positiiviseen. Olennaista on, mikä toimii hyvin, millaisia olemme parhaimmillamme ja mitkä ovat huippuhetkiämme ja parhaita käytäntöjämme (Fasilitaattorin työkirja s. 25)
Linkit: http://www.globaalikasvatus.fi/tiedostot/Fasilitaattorin_tyokirja.pdf ja https://www.innokyla.fi/web/malli104229
Arviointi
- Miten otimme yhteiskehittämisen aikana syntyvät tunteet esiin?
- Seurasiko siitä positiivisia vai negatiivisia vaikutuksia? Millaisia?
- Miten valitut työskentelymenetelmät vaikuttivat tunteiden ilmaisuun?
- Kannustimmeko ja kiitimmekö tarpeeksi?
- Mitä olisi kiireellisintä tehdä NYT?