Kysymykset
- Ymmärrämmekö tavoitteen samalla tavalla?
- Määritämmekö tavoitetta jatkuvasti yhdessä?
- Pääsevätkö kaikki vaikuttamaan tavoitteen määrittelyyn?
- Miten saamme osapuolten osaamisen ja erilaiset näkökulmat esiin?
Esimerkkejä
Työkalut
- Tuplatiimisovelluksena vahvuuksien ja kehittämiskohteiden yhteinen määrittäminen
- PHONE Coaching – seuraavista toimenpiteistä päättäminen
Tämä työkalu soveltuu ratkaisujen ideointiin ja seuraavista toimenpiteistä päättämiseen. Samalla se harjaannuttaa coaching-taitoja. - Out of the box – ratkaisun ideointia
- Täydellisen maailman -malli
Yhteisen näkemyksen löytämiseen asiakkaista ja oman yrityksen tulevaisuudesta esimerkiksi asiantuntijapalveluja tuotteistettaessa / uusia palveluja kehitettäessä voidaan hyödyntää ”Täydellisen maailman mallia”. Se mahdollistaa ajattelun ja ideoinnin ”out of the box” ja sitä kautta voidaan nähdä myös ympärillä olevien verkostojen suomat mahdollisuudet. - Katso myös Tulevaisuuden muistelu.
- Katso myös Ongelmien ratkaisu.
- Yhteistoiminnallinen oppiminen on perinteisesti kouluympäristössä käytetty menetelmä, joka on levinnyt yrityselämän piiriin. Se sopii erinomaisesti yhteiskehittämisen menetelmälliseksi peruspilariksi. Menetelmän keskeiset periaatteet ovat: positiivinen riippuvuus, avoin ja monipuolinen vuorovaikutus, vastuu omasta ja toisten oppimisesta, yhteistyötaidot, ryhmän ja oman toiminnan arviointi.
Linkki: http://www.edu.helsinki.fi/malu/kirjasto/yto/yto/ - Arvostava lähestymistapa (Appreciative Inquiry) lähtee liikkeelle eri toimijoiden vahvuuksista ja onnistumisista. Se auttaa yhteisten tavoitteiden tunnistamisessa ja vähentää negatiivisia tunteita ja syyttelyä keskittymällä positiiviseen. Olennaista on, mikä toimii hyvin, millaisia olemme parhaimmillamme ja mitkä ovat huippuhetkiämme ja parhaita käytäntöjämme (Fasilitaattorin työkirja s. 25)
Linkit: http://www.globaalikasvatus.fi/tiedostot/Fasilitaattorin_tyokirja.pdf ja https://www.innokyla.fi/web/malli104229 - Kuusi ajatteluhattua -menetelmä auttaa osallistujia miettimään käsiteltävää asiaa monipuolisesta eri näkökulmista. ”Hatut” ovat rooleja, jotka edustavat tiettyä ajattelutapaa, esim. valkoisen hatun haltija keskittyy faktoihin ja pyrkii olemaan objektiivinen kun taas punaisen hatun haltija keskittyy asian herättämiin tunteisiin ja intuitiiviseen ajatteluun.
Linkki: https://www.innokyla.fi/web/malli116776; laajemmin: linkki: http://www.cs.joensuu.fi/pages/whamalai/yoped/hatut.pdf - Tuplatimantti tai ”Double Diamond” on työväline, joka helpottaa luovan suunnitteluprossin läpivientiä. Sitä voidaan soveltaa esimerkiksi ideoinnin ja ongelmanratkaisun tukena. Ensimmäinen timantti keskittyy ongelmakentän määrittelemiseen ja rajaamiseen, toinen taas ratkaisuvaihtoehtojen etsimiseen ja parhaan vaihtoehdon seulomiseen. Visuaalisen mallin avulla eri työvaiheet on helppo havainnollistaa esimerkiksi työpajan osallistujille.
Linkki: http://www.designcouncil.org.uk/news-opinion/design-process-what-double-diamond
Arviointi
- Keskustelimmeko yhteiskehittämisen motiiveista ja tavoitteista?
- Viekö tekemisemme kohti yhteistä tavoitetta?
- Olemmeko valmiita muuttamaan tavoitetta prosessin aikana?
- Miten erilaiset tavoitteet ovat näkyneet tekemisessämme?
- Mitä olisi kiireellisintä tehdä NYT?